Hogyan lehet túlélni a lehetetlent?
Azzal, hogy egy teljes évre leáll az iparág , azzal nem lehetett előre számolni. -mondja Varga Balázs Magyarország egyik legsikereseb online jegyeladó rendszere a Tixa alapítója, aki a Liftoffban struktúrálta újra cégét.
A Tixa csapata a Covid vihara elől menekült a Liftoffba, hogy átvészeljék ezt a nehéz időszakot. Igaz, nem a legideálisabb körülmények között ismerkedtünk meg, mégis nagyon boldogok vagyunk, hogy támogató hátteret nyújthatunk egy ilyen profi csapatnak átvészelni ezt a nehéz időszakot. Varga Balázst, alapítót kérdezgettük a Tixa sikertörténetéről és a covid időszak átvészeléséről, tapasztalatairól.
(Fotó: Németh Dániel)
– Hogy kezdődött a Tixa sztori?
A Tixát 2013 év végén alapítottam, a weboldal pedig 2014 tavaszán indult el, így most már közel 7 éve működünk. Az előzmények még messzebbre nyúlnak vissza, én 1997-benkezdtem el a pályát, mint koncertszervező, mellette grafikai megközelítésből is felkeltette az érdeklődésemet, hogy hogyan készülnek a különböző színház- és koncertjegyek. A szervezés mellett így elkezdtem saját jegyeket is gyártani különböző színházi fesztiválok számára, majd bővítettem a zenei programokkal is. Végül egy jegyforgalmazással foglalkozó cég fel is vett, hogy segítsek nekik a magyarországi piacbővítésben. Amikor ettől a cégtől eljöttem, akkor fogalmazódott meg bennem, hogy a saját utamat szeretném járni, nem pedig
alkalmazottként dolgozni. Körülbelül 4 évembe telt amíg kialakult a végleges működési koncepciója egy saját működtetésű jegyforgalmazó cégnek. Az indulás után ahogy nőtt a partnerek száma úgy nőtt a csapatlétszám is, ami csúcsidőszakban 11 főre növekedett
– Miben más a Tixa, mint a többi online jegyeladással foglalkozó cég?
Más megközelítésből nyúltunk a jegyek forgalmazásához alapítástól kezdve, ami nagyrészben a szervezői múltamnak köszönhető. Sokkal inkább tudtam az ő érdekeit is szem előtt tartva felállítani a Tixa rendszerének a működési alapelveit. A másik, hogy lehetőségem volt nagyon sok külföldi rendszert kipróbálni főleg angol és skót területen. Láttam, hogy szükség van egy nagy generáció váltásra az itthoni jegypiacon, a hagyományos jegyirodák nagyon drágák a koncert szervezőknek is és az irodák működése is nagyon költséges. Én csak online megoldásban gondolkodtam rengeteg új funkcióval, ami itthon még nem volt elérhető akkor a piacon, például, hogy a jegybevétel direkt a szervezőhöz érkezzen be, ne álljon az értékesítőnél, így a számlázás is a szervező nevében mehet. Ezeknek a funkcióknak köszönhetően már az indulásnál rögtön bizalmat szavazott nekünk a Művészetek Völgye, a Dürer Kert, akik nagyon jó induló partnernek bizonyultak, mert hamar utána a Budapest Parkkal is szerződtünk és utána sem kellett soha nagyon azzal foglalkozni, hogy hogyan cserkésszünk be partnereket, hanem organikusan a partnerek elégedettségének köszönhetően fokozatosan nőttünk. Sokan pont a digitális átállás küszöbén voltak, mi meg megoldást tudtunk adni a papíralapú és az online jegyek értékesítésére is. Segítettük a szervezőket a saját online rendszerük kialakításában is. Nagyon jókor léptünk piacra és az évek alatt így most már 1000 fölött van a partnereink száma. Jelenleg arra fordítjuk a legnagyobb figyelmet, hogy őket hogyan tartsuk meg, hogyan szolgáljuk ki az igényeiket.
– Hogyan változtatta meg a munkátokat, a cég működését a COVID az elmúlt évben?
Drámaian. Ilyen forgatókönyvvel nem rendelkeztünk előtte soha, ezzel nem lehetett tervezni még úgy sem, hogy volt vésztartalék tőke a cégben. Azt, hogy egy teljes évre leállt az egész iparág, azzal nem lehetett számolni. Alapvetően tudomásul vettünk minden szabályozást, betartottunk mindent, amit kell, de az egész iparágat és minket is felkészületlenül ért a pandémia. Korábban is voltak lemondott rendezvények, kellett már jegyeket visszatéríteni teljes rendezvényekre, de tavasszal pár héten belül kb 1000 rendezvényt mondtak le. Általában évente 5000 rendezvény van fent az oldalon és abból csak néhány rendezvényt mondanak le teljes egészében. És pont tavasszal történt, amikor beindul a szezon, amikor rengeteg esemény van. Még az OTP fizető Simple Pay rendszere se tudott mit kezdeni a helyzettel, több hét volt mire a pénzügyi rendszerek tudtak olyan metódust mondani a visszatérítésre, amire mi el tudtunk kezdeni fejleszteni.
Az első lemondáshoz képest egy hónapot kellett várni csak arra, hogy technikailag lehetőség legyen a tömeges visszatérítésre. Nagyon szélsőséges volt az egész év, mert folyamatosan új problémákat kellett megoldani, ha volt lehetőség kisebb rendezvények megtartására mindenki gyorsanpróbálta kihasználni, a rendeletek folyamatosan változtak és szem előtt kellett tartani a szabályozásokat. Fő szempontunk az volt, hogy próbáljuk meg úgy átvészelni az időszakot, hogy senkit ne kelljen elküldeni, ezért felmondtuk a régi irodánkat, illetve a marketing költségeket lecsökkentettük és reménykedtünk az állami segítségben. Ehhez képest az első bértámogatásos rendelkezésben, a mi tevékenységünk nem is volt benne pedig tavasszal 3-4%-osra csökkent vissza a forgalmunk, csak nyár elején kerültünk bele sokadik módosítás után. Amikor látszott, hogy lesz második hullám akkor sajnos el kellett egy embert engednem.
– A kultúra az online térbe költözött. Titeket ez érint?
Most már ki tudjuk szolgálni azokat, akiknek van saját megoldásuk magára a streamingre, ez kb 10%-os forgalmat jelent a normálhoz képest. Illetve van némi előértékesítésünk jövő évi eseményekre, de érezhető egyelőre, hogy nem mernek ennyire előre tervezni az emberek. A jövőre nézve biztos, az emberek nagy része hozzászokik ahhoz, hogy egyre kevesebbet szocializálódjanak. Én mindenképpen azt támogatnám, hogy ha visszatér az élet a normális kerékvágásba akkor is legyen stream jegy opció színházaknál is és koncerteknél is. Az is pozitívum, amit még az első hónapban láttam, hogy az emberek támogatói kedve megnőtt, látták az emberek, hogy a kultúra nagy bajban van és segíteni akartak.
Az első pillanattól kezdve azt éreztük, hogy – főleg a zenei koncertek és fesztiválok, vagy a független színházi társulatok előadásai esetében – a közönség aktívan segíteni szeretne. Első körben azzal, hogy nem kérik vissza a belépőjük árát, másodsorban pedig olyan kampányokon keresztül, ahol a kultúrára, szórakozásra szánt pénzüket támogatásként felajánlhatják azok számára, akiknek fontosnak ítélik meg a tevékenységét. Ez a lendület sokáig kitartott, elsősorban a sokkhatás vitte előre. És a sokk hatásból nem volt hiány, hiszen a kormányzat halogatta, vészhelyzeti kultúratámogatást. Ez a helyzet talán egy kicsit megágyaz ezeken a színtereken is a közösségi finanszírozásnak, de ennek a kultúrája nem épül fel egyik pillanatról a másikra. Addig is talán a közönséggel, a kultúrafogyasztókkal való nyílt és őszinte kommunikáció a fontos, ne feledjük, hogy ők is kíváncsiak az alkotók, szervezők, közreműködők helyzetére és jövőképére.
– A COVID miatt milyen fejlesztésekre fókuszáltok most?
Van egy új termékünk, egy zenekari honlapba beépíthető webshop. Rögtön nagyon jó zenekarokkal kezdünk, mint a 30Y, ezt most fogjuk indítani. Ez segítség a zenekaroknak is, hogy egy kis bevételt generáljanak az eladott merchandise-ból addig is, amíg nincsenek koncertek. A jövöben ezt szeretnénk úgy bővíteni, hogy akár a logisztikai feladatokban is segítsünk, ahol van rá igény. A stream részt is szeretnénk fejleszteni, illetve nálunk már pár éve nagyon fontos a készpénz mentesség, és ez a Covid miatt most még inkább előtérbe került. Kifejlesztettünk egy olyan megoldást, amivel a használó önmaga fel tudja tölteni kredittel a karszalagját és nem kell sorban állni a fesztiválon a feltöltéshez.
– Leginkább most otthonról dolgoztok, a home office milyen hatással van a csapatra? A dinamika lassan, de biztosan megy lefelé ez egyértelműen látszik. Az elején mindenki örült is egy kicsit neki, de nálunk ez előtte is elég flexibilisen működött. Sőt, pont akartuk egy kicsit rendszerezni az irodai létet. Fontos, hogy legyen egy hely, ahova be lehet járni, hogy tudjunk találkozni, illetve jó az egyéni munka, de vannak kiscsoportos feladatok is, amiket effektívebb egy légtérben végezni, mint online. Nagyon jó a Liftoffban, flexibilis iroda megoldást nyújt, hogy van kiscsoportos meg egyéni munkára és egész csapatos tárgyalásra is helyünk. A másik nagy vonzereje a Liftoffnak az volt, hogy itt kultúrával foglalkozó vállalkozások, egyesületek vannak. Szerintem ez nagyon jó, hogy így meg tudják találni egymást ezek a cégek, Fontos, hogy legyenek ilyen jellegű bázisok, amelyek elősegítik az együttműködést a kulturális- és a kreatív szcénában is.